Ar kādiem mārketinga trikiem sastopamies ikdienā? 2019-01-17

Tūkstošiem veikalu un tirdzniecības centru piedāvā saviem patērētājiem iegādāties atšķirīgas un sev nepieciešamās preces vajadzīgajā daudzumā atšķirībā no preču trūkuma jeb deficīta, kāds tas bija pārdesmit gadus atpakaļ. Mūsu jaunā paaudze nemaz nezina, kas ir preču deficīts un kāda ir sajūta, ierodoties veikalā, kurā ir tukši plaukti, jo mūsdienās veikalos varam iegādāties teju vai visu, ko sirds kāro.

Protams, dzīvot laika posmā, kurā nekā netrūkst (ja nu vienīgi naudas, jo cilvēkam nekad tās nebūs pietiekami), arī ir savi mīnusi - ļoti bieži mēs nemaz neaizdomājamies par iegādātās preces un/vai pakalpojuma lietderību vai nepieciešamību. Kāpēc? Atbilde ir vienkārša: tas ir mārketings, kas ir aktīva iedarbošanās uz pircēju un viņa zemapziņu, kas mums reizēm liek iegādāties preces, kuras pat nav mūsu iepirkumu sarakstā.

Akcijas preces - viltīga lielveikalu rīcība

Vairums cilvēku pievērš lielu uzmanību akcijas precēm, kurus lielveikalos var atpazīt pēc īpašām cenu zīmēm - to krāsa ir dzeltena vai sarkana, un patiesībā tās nevar nepamanīt. Šādas cenu zīmes veicina patērētāju vēlmi iegādāties konkrēto preci. Prece ar sarkanu vai dzeltenu ne vienmēr nozīmē zemāku cenu, jo reizēm lielveikali turpina tirgot preci, kas it kā ir akcijā, par tādu pašu cenu kā iepriekš, veco cenu norādot daudz lielāku. Mums nav konkrētu likumu, kas liktu veikaliem norādīt pareizu preces iepriekšējo vērtību, tāpēc tas, cik bieži veikals nodarbojas ar šādām mahinācijām, ir atkarīgs no tikai un vienīgi no viņiem pašiem, taču skaidrs ir viens - jo biežāk šādas manipulācijas tiks veiktas, jo lielāka iespēja, ka to piefiksēs un atklās arī tā klienti.

Dārgāku preču novietošana acu līmenī, bet lētāku - apakšējos plauktos

Iespējams, ka par triku ar preču izkārtojumu plauktos Tu nebūsi dzirdējis. Acu līmenī visbiežāk veikali mēdz izvietot dārgākas preces un vairāk pieprasītas preces, taču zemākos plauktos - preces, kas ir lētākas un nav tik augsti pieprasītas. Šī trika  izskaidrojums ir vienkāršs - vieglāk, ātrāk un galu galā arī ērtāk ir paņemt preci, kuru var aizsniegt nepieliecoties.

Patīkama veikala atmosfēra

Liela nozīme uz patērētāju ir veikala atmosfērai - mūzikai, smaržai un interjeram. Tirdzniecības vietās fona mūzika un patīkama smarža iedarbojas kā labs dzinējspēks uz cilvēka pirkšanas paradumiem. Ja mūzika ir savstarpējā iedarbībā ar veikala interjeru, koncepciju un produkcijas klāstu, tā noteikti ietekmēs klienta pirkuma lēmumus, tāpēc ikvienam uzņēmumam svarīgi ir aizdomāties par mūziku kā vienu no mārketinga elementiem.
Kā liecina dažādi pētījumi, veikalos ar lēnu mūziku cilvēki pavada ilgāk laika (līdz ar to iegādājas vairāk preču) nekā veikalos ar ātra tempa mūziku, jo ātra tempa mūzika cilvēka zemapziņai liek visu paveikt daudz īsākā laika posmā - šajā gadījumā paātrināt iepirkšanos.
Protams, liela nozīme ir veikala izkārtojumam un interjeram, kas ir atkarīgs no piedāvāto preču un/ vai pakalpojuma klāsta.

Kā neuzķerties uz mārketinga trikiem?

Protams, ne vienmēr pastāvēs iespēja izvairīties no visiem pārdevēju radītajiem mārketinga trikiem, jo tie ir veidoti tā, lai tos sasniegtu pēc iespējas vairāk patērētāju, taču Tu vari darīt visu, lai Tavi pirkumi būtu pārdomāti lēmumi. Tas ir gluži tāpat kā ar kredītiem internetā - kredītam ir jābūt atbildīgam lēmumam, taču cilvēki bieži vien, neapzinoties savas rīcības sekas, labas un kvalitatīvas reklāmas iespaidā gluži vienkārši veic pieteikumu kredītam, nemaz neaizdomājoties, vai tas patiesi ir nepieciešams.